reklama
kategoria: Biznes
18 sierpień 2025

Wzrost sprzedaży piw bezalkoholowych idzie w parze z inwestycjami w zieloną energię

zdjęcie: Wzrost sprzedaży piw bezalkoholowych idzie w parze z inwestycjami w zieloną energię / fot. Newseria - Iwona Jacaszek-Pruś, dyrektorka ds. korporacyjnych, Kompania Piwowarska
fot. Newseria - Iwona Jacaszek-Pruś, dyrektorka ds. korporacyjnych, Kompania Piwowarska
Kompania Piwowarska ogranicza ślad węglowy i wspiera lokalne inicjatywy.
Kompania Piwowarska kontynuuję realizację strategii „Lepsza Przyszłość 2030”, w której łączy ambitne cele środowiskowe, edukacja konsumentów oraz rozwój segmentu piw bezalkoholowych z realnym wsparciem dla lokalnych społeczności. Firma, będąca liderem polskiego rynku piwa, ogranicza emisję CO₂, zwiększa udział opakowań zwrotnych i angażuje pracowników w wolontariat, w tym  m.in. w pomoc dla ofiar powodzi na Dolnym Śląsku.
 

Mamy trzy browary, w których produkcja sięga prawie 12 mln hektolitrów. Współpracujemy w Polsce z ponad 111 tys. partnerów handlowych oraz dostawców. Kupujemy polskie produkty, polskie surowce, opakowania. To wszystko sprawia, że nasz wpływ na środowisko naturalne i na społeczeństwo jest ogromny – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Iwona Jacaszek-Pruś,
dyrektorka do spraw korporacyjnych w Kompanii Piwowarskiej.


Kompania Piwowarska od lat aktywnie angażuje się w inicjatywy i partnerstwa, które wspierają odpowiedzialne spożycie alkoholu.
 

Ich bardzo ważnym elementem jest oferowanie polskim konsumentom bezalkoholowych alternatyw do marek alkoholowych w sytuacjach, w których nie chcą lub nie mogą pić alkoholu. Jesteśmy dumni z tego, że Kompania Piwowarska była prekursorem kategorii piw bezalkoholowych w Polsce – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Wojciech Bogusz,
wiceprezes do spraw marketingu w Kompanii Piwowarskiej.


Rozwój kategorii piw bezalkoholowych i niskoalkoholowych to odpowiedź na zmiany w sposobie konsumpcji.

Jak wynika z opracowanego przez Kompanię Piwowarską raportu zrównoważonego rozwoju, w ostatnich latach systematycznie zwiększała ona udział piw bezalkoholowych w swoim portfolio – z 5,4 proc. w 2022 do 7,7 proc. w 2024 roku. Firma planuje dalszy rozwój kategorii, do 2030 roku piwa bezalkoholowe i niskoalkoholowe (do 3,5 proc. alkoholu) mają stanowić 15 proc. oferty. Obecnie firma oferuje 15 rodzajów piw bezalkoholowych. To odpowiedź na zmiany w sposobie konsumpcji – od 2014 roku rynek piw bezalkoholowych urósł dziesięciokrotnie wolumenowo i osiągnął blisko 6,5 proc. w całym rynku piwnym. Wyraźne przyspieszenie wzrostu widać od 2018 roku (raport „Zerówki zmieniają rynek piwa. Rewolucja 0,0% trwa” Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie).

Bardzo mocno skupiamy się na edukowaniu konsumentów w zakresie odpowiedzialnej konsumpcji. Edukujemy zarówno konsumentów, jak i naszych sprzedawców, że alkohol należy do świata dorosłych. Edukujemy o zagrożeniach związanych ze spożywaniem alkoholu także dla kobiet w ciąży i dla kierowców – wskazuje Wojciech Bogusz.


Samoregulacja marketingowa to fundament odpowiedzialności firmy w komunikacji z konsumentami. Kampania Piwowarska dobrowolnie przyjęła rygorystyczne zasady dotyczące promocji produktów, wykraczające poza obowiązujące przepisy prawa, aby zapewnić etyczny i świadomy przekaz.

Upewniamy się, że nasze reklamy są emitowane tylko w kanałach, w których przynajmniej 75 proc. widzów to osoby dorosłe, i absolutnie nie wychodzimy do kanałów, które są skierowane do osób nieletnich. Upewniamy się, że aktorzy występujący w naszych reklamach mają nie 18, ale przynajmniej 25 lat, żeby nie mogli kojarzyć się jako osoby nieletnie. Inne działania w ramach tych samoregulacji to dobrowolne umieszczanie na wszystkich materiałach znaków ostrzegających przed spożywaniem alkoholu – wymienia wiceprezes do spraw marketingu Kompanii Piwowarskiej.


W 2024 roku ZPPP – Browary Polskie, przy wsparciu swoich członków, w tym Kompanii Piwowarskiej, uruchomiły odnowioną wersję bezpłatnego internetowego szkolenia dla pracowników handlu i gastronomii, pomagając im skutecznie odmawiać sprzedaży alkoholu osobom niepełnoletnim i nietrzeźwym. W 2024 roku szkolenie ukończyło ponad 5 tys. sprzedawców.

Firma angażuje się też w kampanie społeczne. W ubiegłym roku zanotowała niemal 200 tys. wejść na platformę abcalkoholu.pl, czy ponad 25,7 tys. pobrań i ukończonych sesji w aplikacji „Sprawdź promile i kalorie”. W 2024 roku Kompania Piwowarska po raz szósty wsparła kampanię społeczną FASOFF, zainicjowaną przez Fundację „Dom w Łodzi”. Celem kampanii jest edukacja na temat płodowego zespołu alkoholowego (ang. Fetal Alcohol Syndrome). Przekazy kampanii dotarły do ponad 2 mln osób.

Przykładem jest też kampania „Imprezuj w stylu umiarkowanym”, w ramach której zaangażowaliśmy 7 mln konsumentów przez media społecznościowe i kilkadziesiąt tysięcy osób na festiwalach muzycznych – przypomina Wojciech Bogusz.


W perspektywie końca tej i kolejnej dekady Kompania Piwowarska pragnie zrealizować bardzo ambitne cele środowiskowe.

Nasza strategia składa się z czterech filarów, z których dwa są poświęcone zrównoważonemu rozwojowi, w sposób, który jest zdefiniowany w celach ONZ. Te dwa filary w zakresie środowiska naturalnego i w zakresie ludzi mamy bardzo jasno zdefiniowane – mamy określone cele, do których chcemy dojść w 2030 roku – podkreśla Iwona Jacaszek-Pruś.


Zakończone w 2024 roku inwestycje, m.in. w pompy ciepła, pozwoliły znacząco obniżyć emisję dwutlenku węgla. Ta, która pochodzi z własnych źródeł energii oraz związana z jej zakupem i zużyciem, spadła o 69 proc. względem 2019 roku. Energia ze źródeł odnawialnych całkowicie pokryła zapotrzebowanie browarów na energię elektryczną. Zgodnie ze strategią firma chce zmniejszyć ślad węglowy w całym łańcuchu dostaw o 30 proc. do 2030 roku i osiągnąć średni poziom zużycia wody w przeliczeniu na 1 l piwa na poziomie 2,75 l.

Jeżeli chodzi o emisje w zakresie trzecim, czyli związanym z opakowaniami, wprowadzamy ich na rynek bardzo dużo, przede wszystkim używamy opakowań wielokrotnego użytku. W tym zakresie Kompania Piwowarska jest liderem na rynku. W zeszłym roku osiągnęliśmy 94 proc. zwrotności takich opakowań. W opakowaniach jednokrotnych staramy się używać materiałów z recyklingu. Na przykład nasze puszki aluminiowe są w ponad 50 proc. zrobione właśnie z takiego materiału – wskazuje dyrektorka do spraw korporacyjnych Kompanii Piwowarskiej.


W roku 2024 Kompania Piwowarska zatrudniała niemal 2,6 tys. pracowników. Poziom zaangażowania pracowników jest bardzo wysoki, według niezależnie realizowanej ankiety badawczej wyniosło ono 83 proc. Kompania odnotowała także bardzo niski wskaźnik rotacji dobrowolnej, na poziomie zaledwie 4,3 proc. Wśród zatrudnionych 27,6 proc. stanowiły kobiety, a w przypadku stanowisk kierowniczych – 34,2 proc.  Firma dba też o równość płac. W efekcie Kompania Piwowarska znalazła się na podium w 14. edycji badania Randstad Employer Brand Research 2024, zajmując drugie miejsce w ogólnym zestawieniu najbardziej atrakcyjnych pracodawców w Polsce oraz pierwsze miejsce wśród firm z branży FMCG.

Generalnie z natury produktu, jakim jest piwo, jesteśmy męską firmą. Natomiast nam zależy na tym, żeby kobiety tu się rozwijały tak samo jak mężczyźni, a zwłaszcza jeżeli chodzi o zarządzanie firmą, żeby kobiety miały równe szanse. W tym kierunku działamy – przekonuje Iwona Jacaszek-Pruś.


Firma zachęca też pracowników do angażowania się w działania społeczne. W 2024 roku zrealizowali oni blisko 6 tys. godzin wolontariatu, z czego znaczną część stanowiły inicjatywy środowiskowe – sadzenie drzew i krzewów, sprzątanie terenów zielonych czy edukacja ekologiczna. Firma pomogła także ofiarom powodzi, która nawiedziła południową Polskę – zarówno finansowo, jak i poprzez zaangażowanie wolontariuszy, którzy niekiedy pokonywali setki kilometrów, by nieść pomoc potrzebującym.

Najwięcej pomocy przekazywanej jest w trakcie lub bezpośrednio po powodzi, ale potem się zdarza, że ci ludzie są pozostawieni sami sobie. Natomiast nasi pracownicy, nawet w ostatnim miesiącu, w kilku zespołach, znów pojechali na Dolny Śląsk pomóc tym osobom, które jeszcze sobie nie poradziły ze skutkami powodzi – dodaje dyrektorka do spraw korporacyjnych Kompanii Piwowarskiej.


Źródło: Newseria
PRZECZYTAJ JESZCZE
pogoda Gołdap
18.5°C
wschód słońca: 05:11
zachód słońca: 19:57
reklama

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Gołdapi

kiedy
2026-02-07 19:00
miejsce
Dom Kultury, Gołdap, Ul. Krótka 2
wstęp biletowany